Att tävla för Boo SK

Efter att ha klarat av Tävlingstestet kan man börja tävla. Här kan ni ta del av all relevant information inför åkarens tävlingsdebut.

Vad händer allra först?

Samtliga åkare som ska delta i tävlingar eller test, måste ha en tävlingslicens. I denna licens ingår olycksfallsförsäkring som gäller under själva tävlingen och på resor till och från. Klubben sköter administration och betalning av licensen, och kostnaden på 350 sek betalas via åkarkontot. Läs mer om åkarkonto här.

Program och musik

Tränaren väljer ut musik som passar till åkarens nivå och ålder, och koreograferar och lär ut programmet till den valda musiken.

Dräkt

Tränaren måste konsulteras i val av dräkt. Detta då det är viktigt att dräkten passar till vald musik, korografi, och till åkarens ålder och nivå. Konståkning är en bedömningssport där hänsyn tas till alla delar av framförandet.

Tävlingsjacka

Vill man tävla utanför klubben vill vi gärna att man har en tävlingsjacka. Kontakta styrelsen eller fråga tränaren om detta.

Tävlingsanmälan

En preliminär tävlingsplan skickas ut i början av säsongen och en reviderad för våren skickas ut efter nyår. Det är tränare som tar ut de åkare som ska representera klubben vid respektive tävling, samt sköter anmälningarna. Ändringar kan ske t.ex. vid sjukdom, ”formsvacka”, frånvaro från träning/uppladdning, motivationsbrist etc. Tävlingar kan också tillkomma t.ex. om åkaren testar upp till högre tävlingsnivå.

Att åka på tävling

När vi åker på tävling så representerar vi klubben, så det är viktigt att tänka på att vi ska bete oss ansvarfullt och respektfullt både mot andra och mot varandra.

• Boo SK:s vita tävlingsjacka används vid tävling och vid test.
  • Vid tävling anländer åkare till ishallen iförd klubbjacka med tävlingskläderna i väskan och dräkten på galge. Allt ska vara helt och rent.
  • Tränaren anger klockslag (ca 1 timme före tävlingsstart), barnen lämnas av och föräldrarna går upp på läktaren för att i lugn och ro avnjuta tävlingen. Tränaren sköter uppvärmningen.
  • Om tränaren är upptagen med annan åkare när du kommer – gå fram och säg till att du har anlänt så tränaren vet.
  • Tänk på att vara en god ”idrottstjej/kille” – hälsa på andra åkare och tränare, gratulera alltid pristagarna vid prisutdelningen etc. Ett trevligt sätt garanterar trevligt bemötande. Du representerar din klubb!

I tävlingsväskan

• Skridskor
  • Dräkt och strumpbyxor
  • Klubbjacka
  • Fingervantar
  • Musiken på mobilen
  • Springskor
  • Kläder för uppvärmning på golv
  • Hopprep och vattenflaska
  • Grejer för håruppsättning

Uppvärmning, uppvärmning på is och tävling

Åkarna värmer först upp på golv för att göra kroppen redo för tävling. Sedan är det uppvärmning uppvärmning på is, där åkarna har möjlighet att öva på sitt program och olika moment från det. Under uppvärmningen står tränarna i båset och hjälper vid behov. När uppvärmningen är över är det dax för tävling och åkarna åker då sina program i turordning. Efter avslutat program belönas åkaren med ett pris i Kiss and Cry-hörnan.

Efter tävling

Efter avslutat tävlingsåk ska åkaren varva ner och stretcha. Prisutdelning sker enligt schema i de klasser där placeringar delas ut.

Följande gäller för att vara aktuell för tävlingsuttagning

• Åkare måste träna minst 4 ggr/ vecka is + 1 golv
  • Närvaron på träningarna måste uppgå till i genomsnitt minst 90%
  • Minst en veckas läger på sommaren gäller för tävlingsåkare på lägsta nivå.
  • Minst 4 veckors läger gäller för tävlingsåkare på A-nivå.
  • A-åkare med familjer förväntas prioritera konståkningen högt. Semesterresor etc. under tävlingssäsong bör undvikas och skall alltid rådgöras med tränaren först, gärna med god framförhållning.