Tävling

Tävlingsverksamhet

Boo SK har ett antal åkare som tävlar på olika nivåer. Det finns olika kategorier beroende på ålder och testnivå. A-åkare, B-åkare och C-åkare är indelade i olika ålderskategorier: Minior, Ungdom, Junior och Senior. Ålderskategorierna baseras på den ålder man har under tävlingssäsongen (1 juli till sista juni).

Konståkningstävlingar

Konståkningstävlingar finns för aktiva på alla nivåer från nybörjare till elit. Åkarna delas in i tävlingsklasser efter ålder och kunskapsnivå (här är det testnivån som avgör). Tävlingar bedöms antingen med enklare tekniska hjälpmedel som kräver sluten bedömning (används vid sk. Stjärntävling) eller med mer omfattande teknisk utrustning med öppen bedömning och resultatredovisning (används vid Klubb-, A- och Elitserie-tävlingar, kvaltävlingar samt mästerskap).

Tävlingar arrangeras av förbundet, distrikten samt av föreningarna.

Elitserien består av 10 deltävlingar fördelade på olika orter under en säsong och slutar med en final för ca 50-talet åkare fördelade på seniorer och juniorer, herrar och damer och ungdomsklasser pojkar och flickor. Elitserien fungerar som kvalverktyg till såväl SM som till Elitseriefinalen.

A-tävling sker enligt liknande principer som en Förbundstävling. Bedömningen sker av teknisk panel och domarpanel och tävlingstypen riktar sig främst till de A-åkare i singel som inte tävlar i Elitserien, och fungerar som ett kvalverktyg till Elitserien. Alla DM genomförs som A-tävlingar.

Klubbtävlingar är avsedda för Singelåkning, Paråkning, Isdans och Synkro för alla kategorier och och alla åldrar på A- och B-nivå. Bedömningen sker genom en förenklad variant av bedömningssystemet med färre personer i teknisk panel och domarpanel. Bedömningen sker med domardatorer och den tekniska panelen har tillgång till video.

Stjärntävlingar finns för C-åkare i början av sin tävlingskarriär. Här är kraven på tekniskt innehåll låga, och här används också ett enklare bedömningssystem än i tävlingarna på de högre nivåerna. Den tävlande får ett Stjärnprotokoll där olika bedömningspunkter belönas med stjärnor samt utvecklande kommentarer.